რჩეული სტატიები

Grid List

15 თებერვალი ბავშვთა ონკოლოგიური დაავადებების საერთაშორისო დღეა. 2023 წელს, სახელმწიფომ, ონკოლოგიური დიაგნოზის მქონე ბავშვების სამკურნალოდ უპრეცედენტო პროგრამა დაიწყო - ყველა ბენეფიციარს, მკურნალობა, როგორც საქართველოში, ისე - ესპანეთის, ისრაელისა და თურქეთის წამყვან, მაღალტექნოლოგიურ სამედიცინო დაწესებულებებში სრულად უფინანსდება.

ახლახან, პროგრამა გაფართოვდა 3 ახალი კლინიკა დაემატა - ბენეფიციარებს, მაღალი ხარისხის სამედიცინო მომსახურებას „აჯიბადემის ჰოსპიტალი“, „ლივ ჰოსპიტალი“ და „ჰოსპიტალი მემორიალი“ უკვე აწვდიან.

ონკოლოგიური დიაგნოზის მქონე ბავშვების მკურნალობა უკვე 6 კლინიკაშია შესაძლებელი, მათ შორის ისრაელისა და ესპანეთის მაღალტექნოლოგიურ, მრავალპროფილურ სამედიცინო ცენტრებში. ჯანდაცვის სამინისტრო, აქტიურად მუშაობს ევროპის სხვა წამყვან სამედიცინო დაწესებულებებთანაც. 

ონკოლოგიური დიაგნოზის მქონე ბავშვების საზღვარგარეთ მკურნალობის პროგრამა 2023 წლის აგვისტოში ამოქმედდა. დღემდე, პროგრამაში, 50-ზე მეტი ბავშვია ჩართული. პროგრამის ფარგლებში ფინანსდება დიაგნოსტიკა და მკურნალობის კურსი- ქიმიოთერაპია, სხივურ თერაპია, ოპერაციული ჩარევა და პროტონოთერაპია. 

18 წლამდე ონკოლოგიური დიაგნოზის მქონე პირების საზღვარგარეთ მკურნალობის პროგრამა გარდამავალი ეტაპია, საქართველოში თანამედროვე სტანდარტების, მაღალტექნოლოგიური აპარატურით აღჭურვილი ბავშვთა ონკოლოგიური სახელმწიფო ცენტრის გახსნამდე, რომელიც ჯანდაცვის მინისტრმა, ზურაბ აზარაშვილმა 2022 წლის დეკემბერში დააანონსა. აღნიშნულ ცენტრში ხელმისაწვდომი იქნება სამედიცინო სერვისების სრული სპექტრი, ერთ სივრცეში. ამ მიმართულებით, ჯანდაცვის სამინისტრო აქტიურ სამუშაოებს ახორციელებს.

15 თებერვალი ბავშვთა ონკოლოგიური დაავადებების საერთაშორისო დღეა. 2023 წელს, სახელმწიფომ, ონკოლოგიური დიაგნოზის მქონე ბავშვების სამკურნალოდ უპრეცედენტო პროგრამა დაიწყო - ყველა ბენეფიციარს მკურნალობა როგორც საქართველოში, ისე - ესპანეთის, ისრაელისა და თურქეთის წამყვან, მაღალტექნოლოგიურ სამედიცინო დაწესებულებებში სრულად უფინანსდება. ამის შესახებ ინფორმაციას ჯანდაცვის სამინისტრო ავრცელებს.

უწყების ცნობით, ახლახან, პროგრამა გაფართოვდა, 3 ახალი კლინიკა დაემატა. ბენეფიციარებს, მაღალი ხარისხის სამედიცინო მომსახურებას „აჯიბადემის ჰოსპიტალი“, „ლივ ჰოსპიტალი“ და „ჰოსპიტალი მემორიალი“ უკვე აწვდიან.

„ონკოლოგიური დიაგნოზის მქონე ბავშვების მკურნალობა უკვე 6 კლინიკაშია შესაძლებელი, მათ შორის ისრაელისა და ესპანეთის მაღალტექნოლოგიურ, მრავალპროფილურ სამედიცინო ცენტრებში. ჯანდაცვის სამინისტრო აქტიურად მუშაობს ევროპის სხვა წამყვან სამედიცინო დაწესებულებებთანაც. ონკოლოგიური დიაგნოზის მქონე ბავშვების საზღვარგარეთ მკურნალობის პროგრამა 2023 წლის აგვისტოში ამოქმედდა. დღემდე, პროგრამაში 50-ზე მეტი ბავშვია ჩართული. პროგრამის ფარგლებში ფინანსდება დიაგნოსტიკა და მკურნალობის კურსი - ქიმიოთერაპია, სხივური თერაპია, ოპერაციული ჩარევა და პროტონოთერაპია.

18 წლამდე ონკოლოგიური დიაგნოზის მქონე პირების საზღვარგარეთ მკურნალობის პროგრამა გარდამავალი ეტაპია, საქართველოში თანამედროვე სტანდარტების, მაღალტექნოლოგიური აპარატურით აღჭურვილი ბავშვთა ონკოლოგიური სახელმწიფო ცენტრის გახსნამდე, რომელიც ჯანდაცვის მინისტრმა, ზურაბ აზარაშვილმა 2022 წლის დეკემბერში დააანონსა. აღნიშნულ ცენტრში ხელმისაწვდომი იქნება სამედიცინო სერვისების სრული სპექტრი ერთ სივრცეში. ამ მიმართულებით, ჯანდაცვის სამინისტრო აქტიურ სამუშაოებს ახორციელებს“, - ნათქვამია ინფორმაციაში.

აციებასთან ერთად საქართველოში გრიპით ინფიცირებულთა რაოდენობა გაიზრდება - ასეთია ექიმების მოლოდინი მომდევნო კვირებთან დაკავშირებით. წელს სეზონური ვირუსებიდან საქართველოში ყველაზე ხშირად ავადდებიან ე.წ. ღორის გრიპით, რომლის სამედიცინო დასახელება H1N1-ია.

რა არის ეს "ღორის გრიპი"?
გრიპმა, სახელად H1N1, რომელიც ახლა უკვე სეზონურ ვირუსად არის ქცეული, 2009 წელს პანდემია გამოიწვია. იმ წელს "ღორის გრიპმა" მსოფლიოში 280 ათასზე მეტი ადამიანი იმსხვერპლა.

ეს ვირუსი ახლაც საფრთხილოა რისკჯგუფებისთვის: ჩვილი ბავშვებისა და ორსულებისთვის, ხანდაზმულებისა და ქრონიკული დაავადებების მქონე ადამიანებისთვის. ჯანმრთელობის მდგომარეობა შეიძლება გართულდეს ფილტვების ანთებით, დამძიმების შემთხვევაში კი შესაძლებელია გარდაცვალების მიზეზიც გახდეს.

რატომ ეძახიან "ღორის გრიპს"?
2009 წელს, როცა ვირუსი პირველად აღმოაჩინეს, ლაბორატორიულმა კვლევებმა აჩვენა, რომ მისი გენი ჰგავდა მანამდე ჩრდილო ამერიკაში ღორებში გავრცელებულ ვირუსს.

"ღორის გრიპის" სიმპტომების სხვა გრიპებისგან განსხვავება თითქმის შეუძლებელია. მისი დადგენა შესაძლებელია ლაბორატორიული კვლევებით, ასევე სახლში, აფთიაქში ნაყიდი ე.წ. სწრაფი ტესტით.

H1N1-სთვის დამახასიათებელია:
მაღალი ტემპერატურა (380C) - ცხელება, მაგრამ არა ყოველთვის;
კუნთების ტკივილი;
ოფლიანობა, შემცივნება;
ხველა;
ყელის ტკივილი;
ცხვირიდან გამონადენი;
დაღლილობისა და სისუსტის შეგრძნება;
ღებინება, თუმცა იშვიათად.
როდის უნდა დავურეკო ექიმს?
თუ ადამიანი ჯანმრთელია, რომელიმე რისკჯგუფს არ მიეკუთვნება და არც რაიმე გართულებას გრძნობს, შესაძლოა ექიმის დახმარება არც დასჭირდეს. თუმცა აუცილებელია სამედიცინო დახმარების მიღება, თუ:

გიძნელდებათ სუნთქვა;
გტკივათ მკერდი;
გაქვთ დეჰიდრატაციის ნიშნები (მაგალითად, არ გაქვთ შარდვის სურვილი);
თავბრუსხვევა;
გრძნობთ ძლიერ სისუსტეს ან კუნთები გტკივათ.
როგორ შეიძლება გადამედოს?
ვირუსი გადაეცემა ადამიანიდან ადამიანს. როცა ინფიცირებული ადამიანი საუბრობს, ახველებს, აცემინებს ან საუბრობს, ვირუსი ჰაერში ვრცელდება წვეთებით, მეორე ადამიანი კი ინფიცირდება "დაბინძურებული" ჰაერის ჩასუნთქვით.

ადამიანი გადამდებია სიმპტომების გამოვლენამდე ერთი დღით ადრე. ღორის ხორცის ჭამით ადამიანი არ ინფიცირდება.

თავის დაცვა შემიძლია?
ვაქცინაცია ყველაზე ეფექტიანია, თუმცა ეს არ ნიშნავს, რომ ადამიანი აღარ დაინფიცირდება. ვაქცინა იცავს მდგომარეობის გართულებისგან და უკიდურესი გართულებისგან - სიკვდილისგან. იმუნიტეტის ჩამოყალიბებას 3 კვირამდე დრო სჭირდება.

ვაქცინის გაკეთება რეკომენდებულია ოქტომბერ-ნოემბერში, როცა ვირუსები ჯერ გავრცელებული არ არის. თუმცა ვაქცინაცია საქართველოში შესაძლებელია ახლაც.

 

2024 წლის ერთიანი ეროვნული გამოცდებისათვის, საერთო სამაგისტრო გამოცდისა და სტუდენტთა საგრანტო კონკურსისათვის რეგისტრაცია დღეს, 4 მარტს, 10:00 საათზე დაიწყო. პროცესი 4 აპრილის 18:00 საათზე დასრულდება.

რეგისტრაცია შესაძლებელი იქნება ვებგვერდზე: online.naec.ge.

განათლების სამინისტროს ცნობით, რეგისტრაციის პროცესი წელსაც რამდენიმეეტაპიანია.

ძირითად ეტაპზე - 4 აპრილის 18:00 საათამდე გამოსაცდელმა უნდა შეავსოს პირადი მონაცემები, აირჩიოს საგამოცდო ქალაქი, ჩასაბარებელი საგნები. ამ ვადის ამოწურვის შემდეგ გამოსაცდელი გამოცდებზე ვეღარ დარეგისტრირდება.

საგნის შეცვლა ან დამატება, ასევე გამოცდის ენის შეცვლა გამოსაცდელებს 15 აპრილის 18:00 საათამდე შეეძლებათ. საგანმანათლებლო პროგრამების ჩამონათვალში ცვლილებების შეტანის შესაძლებლობა კი მათ აპელაციის შედეგების გამოქვეყნებიდან მომდევნო დღის ჩათვლით ექნებათ.

2024 წლის ერთიანი ეროვნული გამოცდებისათვის, საერთო სამაგისტრო გამოცდისათვის, ასევე სტუდენტთა საგრანტო კონკურსისათვის რეგისტრაცია 4 მარტს, 10:00 საათზე დაიწყება და 4 აპრილის 18:00 საათზე დასრულდება.

აღნიშნულის შესახებ შეფასებისა და გამოცდების ეროვნული ცენტრში გამართულ ბრიფინგზე შეფასებისა და გამოცდების ეროვნული ცენტრის ახალმა ხელმძღვანელმა ბრიფინგი გამართა.

ნინო წერეთლის თქმით, აუცილებელია, რეგისტრაციის მსურველებმა გაითვალისწინონ ამ პროცესისათვის დადგენილი ვადები და პროცედურები, რათა შეძლონ წლევანდელ გამოცდებში მონაწილეობა. მისივე განცხადებით, იმ პირებისთვის, რომლებიც წელს მასწავლებლის გამოცდაზე გასვლას გეგმავენ, რეგისტრაციის თარიღები ცნობილი მოგვიანებით გახდება.

„2024 წლის ერთიან ეროვნულ გამოცდებზე, საერთო სამაგისტრო გამოცდასა და სტუდენტთა საგრანტო კონკურსზე რეგისტრაცია 4 მარტიდან შესაძლებელი იქნება ვებგვერდზე: online.naec.ge. მანამდე კი (რეგისტრაციის დღეს) როგორც რეგისტრაციის პროცესის, ასევე გადახდის შესაძლო საშუალებების შესახებ დეტალური ინფორმაციის მისაღებად გამოსაცდელები უნდა ეწვიონ შეფასებისა და გამოცდების ეროვნული ცენტრის ვებგვერდს www.naec.ge.

საგამოცდო ცენტრები კვლავ გაიხსნება: თბილისში, რუსთავში, თელავში, გორში, ზუგდიდში, ქუთაისში, ფოთში, ოზურგეთში, ბათუმში, ახალციხეში, ხულოსა და ამბროლაურში.

რეგისტრაციის პროცესი წელსაც რამდენიმეეტაპიანია. ძირითად ეტაპზე – 4 აპრილის 18:00 საათამდე გამოსაცდელმა უნდა შეავსოს პირადი მონაცემები, აირჩიოს საგამოცდო ქალაქი, ჩასაბარებელი საგნები. ამ ვადის ამოწურვის შემდეგ გამოსაცდელი გამოცდებზე ვეღარ დარეგისტრირდება. საგნის შეცვლა ან დამატება, ასევე გამოცდის ენის შეცვლა გამოსაცდელებს 15 აპრილის 18:00 საათამდე შეეძლებათ. საგანმანათლებლო პროგრამების ჩამონათვალში ცვლილებების შეტანის შესაძლებლობა კი მათ აპელაციის შედეგების გამოქვეყნებიდან მომდევნო დღის ჩათვლით ექნებათ.

შეფასებისა და გამოცდების ეროვნული ცენტრი შეახსენებს აბიტურიენტებს, რომ შეუძლიათ სასურველი რაოდენობის იმ საგანმანათლებლო პროგრამების არჩევა, რომელზეც მათ მიერ არჩეული საგნები ბარდება. 2024 წლის გამოსაცდელებს ცენტრი სთავაზობს საგანგებოდ მათთვის მომზადებულ ელექტრონულ კრებულებს, რომლებიც თავს უყრის აპლიკანტებისათვის საჭირო ყველა მნიშვნელოვან ინფორმაციას.

აბიტურიენტები გაეცნობიან გამოცდებთან დაკავშირებულ ინფორმაციას: სიახლეებს, რეგისტრაციის ინსტრუქციას, ინფორმაციას საგანმანათლებლო პროგრამების არჩევის, საგამოცდო პროცესის, შედეგების გამოქვეყნების, აპელაციის პროცედურის, ჩარიცხვისა და სახელმწიფო სასწავლო გრანტის მოპოვების წესის შესახებ. ცნობარში ასევე მოცემულია ცხრილი, რომელშიც ასახულია უმაღლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებების მონაცემები, თითოეული გამოცდისათვის მინიჭებული კოეფიციენტები, კომპეტენციის ზღვარი, სწავლის საფასური და სხვა მნიშვნელოვანი დეტალები“, – აცხადებენ შეფასებისა და გამოცდების ეროვნულ ცენტრში.

ამბავი, რომელსაც ახლა გიამბობთ, შარშან, მარტის ბოლოს დაიწყო - ინგლისური ენის პროფესიონალურად შესწავლა გადავწყვიტე და Facebook-ში საკმაოდ საინტერესო ცენტრი ვიპოვე. „დავგუგლე“ და გავარკვიე, რომ უცხო ენების შემსწავლელი ეს ცენტრი 2007 წელს შექმნილა, გამომწერებს შორის კი იმდენი ნაცნობი აღმოვაჩინე, ბევრი აღარ მიფიქრია და ტესტირება გავიარე, რათა გამერკვია, რა დონეზე ვიცოდი ინგლისური. საკმაოდ რთული ტესტი იყო, რაღაც ეტაპზე გამიჭირდა კიდეც, მაგრამ ისე ახლოს ვიყავი მიზანთან - ჩემი ბავშვობის ოცნების ახდენასთან, რომ ადვილად არ დავნებდი. ტესტირებით გაირკვა, რომ ინგლისურს A.2 დონიდან შევისწავლიდი, ჰოდა, დავიწყე და ახლა B.2 დონეზე ვაგრძელებ სწავლას.

აქამდე არ მითქვამს, რომ „კემბრიჯ კოლეჯზე“ ვსაუბრობ და არც ის იცით, რომ „ქართულ-ჯიგრული“ გაგებით, იმ ასაკში ვარ, რაღა დროს ჩემი ინგლისურია, ხომ? ყური არავის დაუგდოთ, ვინც ასე ფიქრობს, მე დამიჯერეთ, გამომყევით და ნამდვილ ამბავს მოგიყვებით, როგორ დავიწყე ჩემი ოცნების ახდენა - ინგლისური ენის ონლაინ შესწავლა 48 წლის ასაკში (ახლა 49 წლის ვარ) „კემბრიჯ კოლეჯში“, რომელიც 2007 წლიდან, ერთგულად უზრუნველჰყოფს უმაღლესი ხარისხის კურსებს და ინგლისური ენის შემსწავლელ, პირველ ციფრულ პლატფორმას საქართველოში!

 

ერთ ოთახში დაწყებული დიდი საქმე

„კემბრიჯ კოლეჯს“ თავის საქმეზე უსაზღვროდ შეყვარებული პროფესიონალი, ინგლისური ენისა და ლიტერატურის ფილოლოგი, ყველაზე პოზიტიური, ენერგიული, გადმოცემის საოცარი უნარის მქონე, პედაგოგად დაბადებული გიორგი ბათიაშვილი ხელმძღვანელობს. 17 წლის წინ, ინგლისური ენის შემსწავლელი ცენტრი თავის უფროს მეგობართან ერთად, თბილისის ცენტრში, ვაკის შუაგულში, ჭავჭავაძის ქუჩაზე, მათი საერთო მეგობრის ანალოგიური ცენტრის (რომელსაც, თურმე, თავს ვერ ართმევდა) ერთ ოთახში გახსნეს.  

„ყველაფერი ერთი ოთახიდან დავიწყეთ, რომელიც მაქსიმუმ 15 კვადრატული მეტრი იყო, 10 სკამი იდგა და ერთი დაფა გვქონდა. ზუსტად ერთ თვეში, 100 მოსწავლე მივიღეთ, რაც მართლაც მუხლჩაუხრელი შრომის შედეგი იყო. ბევრს ვმუშაობდით, მე და ჩემი მეგობარი ვიყავით დამლაგებლებიც, მენეჯერებიც, მასწავლებლებიც... ყველაფერს ვაკეთებდით, რომ ჩვენი საქმე წინ წასულიყო. ვისგანაც ფართი ვიქირავეთ, გაოგნებული იყო, რადგან ეს საქმე დიდი ხნის წინ დაუწყია და მხოლოდ 20 სტუდენტი ჰყავდა. ჩვენ კი ერთ თვეში, ჯერ მეორე ოთახი მოვითხოვეთ, შემდეგ - მესამე, მეოთხე, ბოლოს მთლიანი შენობა დავიკავეთ და მისი ცენტრიც გაუქმდა. ბევრი მოსწავლე შევიძინეთ და თანამშრომლებიც ავიყვანეთ. ამის შემდეგ უფრო დიდ ფართში გადავედით, მოგვიანებით ჩემი მეგობარი საზღვარგარეთ გაემგზავრა და ასე შემოვრჩი ამ საქმეს, რომელსაც 13 წელია, დამოუკიდებლად ვხელმძღვანელობ“, - მიამბობს გიორგი ბათიაშვილი.  

ვეკითხები, მასწავლებლობა თქვენი ბავშვობის ოცნება იყო-თქო და იქვე ვაზუსტებ, იმიტომ მაინტერესებს, რომ მეც კი, რომელსაც ვერცერთი მასწავლებელი ვერ მაჩერებდა გაკვეთილზე სკოლაში, ვერც სტუდენტობის დროს ლექციაზე - ლექტორი, სუნთქვაშეკრული ვუსმენ ხოლმე. ხომ გითხარით, გადმოცემის საოცარი და იშვიათი უნარი აქვს, შანსს არ გვიტოვებს, რომ რამე ვერ გავიგოთ.

„ადამიანმა შეიძლება იოცნებოს სიმდიდრეზე, დიდებაზე, პოპულარობაზე, მაგრამ მასწავლებლობა ჩემი ბავშვობის ოცნება იყო. ყოველთვის მინდოდა, მცოდნოდა ისეთი რამ, რასაც სხვას ვასწავლიდი. 17-18 წლის ვიყავი, როდესაც პირველი მოსწავლე ავიყვანე და იქიდან მოყოლებული, სულ ამ საქმით ვარ დაკავებული. ბავშვობიდანვე ვიცოდი, რომ აუცილებლად ინგლისურის მასწავლებელი ვიქნებოდი“, - მპასუხობს და მიხსნის, 6 წლის ვიყავი, როდესაც დედამ ინგლისურზე მიმიყვანა, ჯერ კიდევ საბჭოთა კომუნისტური წყობა იყო და ინგლისურზე მეტად, რუსული იყო პოპულარულიო. პირველი მასწავლებელი მისივე მეზობელი ყოფილა, უფრო ზუსტად, კლასელის დედა, რომლითაც იმდენად მოხიბლულა, ჯერ კიდევ 6-7 წლის ასაკში სცოდნია, რომ აუცილებლად ინგლისურის მასწავლებელი იქნებოდა თვითონაც.

 

ინგლისური და კომპიუტერი

ხომ არ გგონიათ, რომ „კემბრიჯ კოლეჯში“ მხოლოდ გიორგი ბათიაშვილია თავისი საქმის მცოდნე და პროფესიონალი? ჩემი მეორე პედაგოგი, ნათია მუზაშვილიც ასეთივეა და უკვე აღარ ვიცი, რომელი უფრო მეტად მიყვარს - გიორგი, თუ ნათია, რომელიც გიორგისგან განსხვავებით, ერთი თვეა, რაც გავიცანით, მაგრამ ამ ცენტრში 2012 წლიდან მუშაობს. ამ მოკლე დროში, ნათიამ ისე შეგვაყვარა თავი და ინგლისურიც, რომ ჩემი ჯგუფელებიც დამეთანხმებიან - აშკარად გაგვიმართლა, რადგან ორი საუკეთესო პედაგოგი გვყავს! ეს არაჩვეულებრივი ადამიანები (სამწუხაროდ, სხვებს არ ვიცნობ) ინგლისურს ასწავლიან საქართველოში, სადაც ჯერ კიდევ შავ-ბნელი 90-იანებიდან მოყოლებული, სამსახურის (სად იყო ასარჩევად მაშინ, ან რა ვიცოდით, რა იყო კარგი და ცუდი) დასაწყებად, ინგლისური და კომპიუტერი აუცილებელი კრიტერიუმებია.

ჰო, ირონიაც შემომეპარა, რადგან დღეს უკვე, ლამის დამლაგებლებსაც ინგლისურისა და კომპიუტერის ცოდნას სთხოვენ, მაგრამ სინამდვილეში, ჩვენი ქვეყანა ახლა უფრო ახლოსაა ისტორიულ მიზანთან - 2023 წლის 15 დეკემბერს, ევროკავშირის კანდიდატი ქვეყნის სტატუსი მივიღეთ. ევროპულ ოჯახში დასაბრუნებლად კი ინგლისურის ცოდნა აუცილებლად გვჭირდება, ოღონდ პროფესიონალურად და ისე, რომ თარგმანში არ დავიკარგოთ ხოლმე, როგორც გვჩვევია, სამწუხაროდ... ამიტომაც ვეკითხები ჩემს მასწავლებელს, რა არის ყველაზე სერიოზული, უმთავრესი გამოწვევა ამ მხრივ:

„რა შეიძლება იყოს მთავარი გამოწვევა უცხო ენის სწავლის პერიოდში იმისთვის, რომ მართლა ისწავლო და არ შემოიფარგლო ზერელე ცოდნით, რომელიც არაფერში გამოგადგება და რასაც მე ცოდნას ვერ ვუწოდებ. ზოგადად, ნებისმიერი რამის, მათ შორის, ინგლისურის შესასწავლად საჭიროა ნებისყოფა. ეს უმნიშვნელოვანესი უნარია, რათა ადამიანმა ისწავლოს ისეთი რამ, რომელსაც დიდი დრო და ენერგია უნდა. იმას არ ვგულისხმობ, რომ სულ ცენტრში იაროს, მაგრამ გამუდმებით საკუთარ თავზე უნდა იმუშაოს. თუ ადამიანს ნებისყოფა არ აქვს, მიზნის მიღწევა გაუჭირდება! როდესაც ენის შესწავლას გადაწყვეტთ, აუცილებლად უნდა იცოდეთ, რომ ამისთვის დაგჭირდებათ დრო და ეს დრო უნდა გამონახოთ. გარდა ამისა, შრომისმოყვარეც უნდა იყოთ. შენ კარგად იცი, მაიკო, რომ ერთი და ორი ახსნით, ენა არ ისწავლება, ამას  საკუთარ თავთან დამოუკიდებლად მუშაობაც სჭირდება“, - მპასუხობს გიორგი ბათიაშვილი.  

როცა „კემბრიჯ კოლეჯზე“ ვსაუბრობ, უნდა იცოდეთ, რომ ინგლისურის გარდა, აქ კომპიუტერიც მნიშვნელოვანია, მაგრამ მხოლოდ იმიტომ არა, რომ სწავლება „ზუმის“ პლატფორმაზე, ონლაინ მიმდინარეობს, არამედ, „სტუდენტის კაბინეტის“ გამო, რაც კემბრიჯ კოლეჯის „ნოუ ჰაუ“ და პირადად, გიორგი ბათიაშვილის ინტელექტუალური საკუთრებაა. იცით, რაზე გესაუბრებით, ახლა? - პირველ ციფრულ პლატფორმაზე, რომლითაც სარგებლობა შესაძლებელია მხოლოდ მათთვის, ვინც „კემბრიჯ კოლეჯში“ სწავლობს.

„სტუდენტის კაბინეტის“ უპირატესობა ისაა, რომ კვირაში ექვსსაათიანი გაკვეთილების პარალელურად, სტუდენტს 24/7 წვდომა აქვს სხვადასხვა ინტერაქტიურ, ციფრულ აქტივობებზე. „სტუდენტის კაბინეტით“ სარგებლობა დაგეხმარებათ მეტყველების, მოსმენის, წაკითხულის გააზრებასა და წერითი სტანდარტების უნარების განვითარებაში - თქვენთვის სასურველ ნებისმიერ დღეს და დროს.

მაინტერესებს, ეს ყველაფერი როგორ შექმნა, როგორ გაუჩნდა ასეთი იდეა და მერე როგორ განახორციელა ისე, რომ არავინ დახმარებია. დიახ, არ მოგესმათ, პირველი ციფრული პლატფორმა ჩემი ინგლისურის მასწავლებელმა თვითონ, დამოუკიდებლად შექმნა. მართალია, ტექნიკური განათლება არ აქვს, მაგრამ სამაგიეროდ, ინგლისური იცის ისე, რომ პროგრამისტობა „YouTube“-ზე არსებული ვიდეოებითა და „ტუტორიალებით“ ისწავლა.

რა თქმა უნდა, თავიდან გაუჭირდა, რაღაც მომენტში, იმედიც კი გადაეწურა, მაგრამ მეტისმეტად პრინციპული და თავდაჯერებულია, ამიტომ ასე ადვილად არ დანებდა. რაც მთავარია, შვილიც გვერდით ედგა, ამხნევებდა და ასე შექმნა ციფრული პლატფორმა „სტუდენტის კაბინეტი“, რომელზეც ივნისის ბოლოს დავრეგისტრირდი და ისე მომწონს, რომ ჩათვალეთ, „ჩავსახლდი“.

„პირველ რიგში, დიდი მადლობა უნდა გითხრა იმისთვის, რომ ჩემს ნაშრომს ასე აფასებ, რადგან ზუსტად იმიტომ ვშრომობ, რომ სხვებს გარკვეული სარგებელი მოვუტანო. როდესაც ამ შრომას გიფასებენ, ეს უფრო დიდ სტიმულს გაძლევს, ამიტომ უღრმესი მადლობა შენც და ჩემს თითოეულ სტუდენტს, რომლებიც ამას აღნიშნავენ ხოლმე. შენსავით ემოციურად არა, მაიკო, მაგრამ სხვებიც ამბობენ, რომ ძალიან მოსწონთ და ეს კიდევ უფრო დიდ სტიმულს მაძლევს, რომ მეტად დავხვეწო, განვავითარო. ამიტომაც გადავედით ძველი პლატფორმიდან ახალზე, რათა უფრო userfriendly ინტერფეისი ჰქონოდა და მომხმარებლებისთვის უფრო სახალისო ყოფილიყო, ვიდრე წინა კაბინეტის ინტერფეისი“.

 

ქვიზები ინგლისურად და ხელოვნური ინტელექტი

„სტუდენტის კაბინეტის“ უპირატესობებს ჩემი ანუ სტუდენტის თვალით დაგანახებთ, მასწავლებლის პოზიციას კი იდეის ავტორი თავად გაგვაცნობს. ინგლისური, „ზუმის“ პლატფორმაზე, კვირაში სამჯერ, ორი საათის განმავლობაში მაქვს. ვესწრები გაკვეთილს, აქტიურად ვმონაწილეობ პროცესში, ვუსმენ მასწავლებლებს - ჯერ ერთს, მერე მეორეს, ვიწერ დავალებას და შემდეგ ვიწყებ მეცადინეობას. თუმცა, ვხვდები, რომ რაღაც ვერ გავიგე, დამაკლდა, ის ორი საათი საკმარისი არ იყო, ამიტომ შევდივარ „სტუდენტის კაბინეტში“, ვეძებ კონკრეტულ გაკვეთილს და ვიწყებ ქვიზების გაკეთებას. სწორედ მაშინ ვხვდები, რომ ახალი გაკვეთილიც „შემომესწავლა“ და სიტყვებიც ნელ-ნელა გამიჯდა. ამიტომაც ვამბობ, რომ „სტუდენტის კაბინეტი“ კარგი საშუალებაა, ინგლისური ენის უკეთ ასათვისებლად.

„მე ვერ ვიტყოდი, რომ კარგია, მაიკო, რადგან ძალიან კარგია! თავმდაბლობას ნამდვილად არ გამოვიჩენ იმიტომ, რომ ეს უკვე მხოლოდ ჩემი კი არა, „კემბრიჯ კოლეჯის“ საკუთრებაა და პირდაპირ გეტყვით, მსგავსი პლატფორმა არა მარტო საქართველოში, შესაძლოა, ძალიან ბევრ ქვეყანაშიც არ არსებობდეს! რატომაა ძალიან კარგი? - იმიტომ, რომ „სტუდენტის კაბინეტის“ საშუალებით, ინგლისური ენის შესწავლის რთული და მოსაწყენი პროცესი უფრო სახალისო და საინტერესოა. მისი უპირატესობა არის ის, რომ ადამიანს შეუძლია დაკავდეს ყველანაირი უნარის განვითარებით, რაც ერთ გაკვეთილში რთულია ხოლმე. სხვადასხვა ქვიზებსა და იმ აქტივობებში, რაც „სტუდენტის კაბინეტში“ გხვდებათ, ადამიანი არა მარტო ენას სწავლობს, არამედ, სხვა უნარებიც უნვითარდება, მათ შორის, ეხმარება ტექნოლოგიებთან, ხელოვნურ ინტელექტთან ურთიერთობაში.

გარდა ამისა, გამარტივებულია უცხო სიტყვების შესწავლის პროცესი, აღარ გიწევთ, ცალკე ამოიწეროთ უცხო სიტყვები, შემდეგ მოიძიოთ მისი თარგმანი და წარმოთქმები, როგორც ბრიტანულ, ასევე ამერიკულ ინგლისურ ენებზე. ეს უკვე გამზადებული გხვდებათ „სტუდენტის კაბინეტში“ და შეგიძლიათ, პირდაპირ ისწავლოთ. „სტუდენტის კაბინეტი“ გივსებთ იმ სიცარიელეს, რაც გაკვეთილების შემდეგ გრჩებათ, რადგან შესაძლოა, კვირაში ექვსი საათი საკმარისი არ აღმოჩნდეს თითოეული თქვენგანისთვის. ამ დანაკლისს „სტუდენტის კაბინეტი“ ავსებს სახალისოდ, თანამედროვედ და საინტერესოდ“.

ყველაზე საინტერესო რა არის, იცით? „სტუდენტის კაბინეტში“ მაქვს აბსოლუტურად ყველაფერი: ქვიზები - მეტყველების პრაქტიკისთვის, ლექსიკის, გრამატიკის, მართლწერის, ინტერაქტიური და ინტერაქტიური ვიდეო-ქვიზები. მეტიც, თუ გარკვეული მიზეზის გამო, ლექციას აცდენთ, „სტუდენტის კაბინეტში“ დაგხვდებათ ვიდეო-გაკვეთილებიც, რაც ახალი მასალის შესწავლაში დაგეხმარებათ.

ალბათ, დამეთანხმებით, რომ ქვიზები ქართულადაც კი საკმაოდ დამაბნეველია და წარმოიდგინეთ, ამ ქვიზებს, თანაც გრამატიკულ ქვიზებს ინგლისურად ვაკეთებ. ჰოდა, მაინტერესებს, როგორ მივიდა გიორგი ბათიაშვილი ამ გადაწყვეტილებამდე, ან რანაირად „მიხვდა“, რომ ქვიზები შეექმნა, თუ დაეპროგრამებინა:

„ამ გადაწყეტილებამდე მივედი იმის საფუძველზე, რომ ფაქტობრივად, სულ თავიდან, როდესაც „სტუდენტის კაბინეტი“ გავაკეთე, მხოლოდ სახელმძღვანელო იყო და ქვიზები დავამატე. ხომ გახსსოვს, თავიდან ბევრი არაფერი იყო, რადგან მე თვითონაც ახალი დაწყებული მქონდა ეს პროცესი და ბოლომდე არც კი ვიცოდი, რომ შეიძლებოდა ამდენი რამის დამატება. არ შევჩერდი და მუდმივად ვეძებდი, როგორ დამეხვეწა, გამემრავალფეროვნებინა და კიდევ რა დამემატებინა. ამ ძიების პროცესში აღმოვაჩინე, რომ ბევრი აქტივობის დამატება შემეძლო, რომელიც უშუალოდ იმუშავებდა იმ უნარებზე, რაც ადამიანს სჭირდება იმისთვის, რომ ენა კარგად ისწავლოს. დღემდე ასე ვარ და მიუხედავად იმისა, რომ „სტუდენტის კაბინეტში“, თითოეულ დონეზე 400-ზე მეტი ქვიზია დამატებული, მაინც იმაზე ვფიქრობ, კიდევ რას შევმატებ, რადგან არის ამის საშუალება და თან მინდა, უფრო მეტი საინტერესო და განსხვავებული ფუნქციები დავამატო“.

„კემბრიჯ კოლეჯი“ უცხო ენის შემსწავლელი ერთადერთი ცენტრია საქართველოში, რომელიც აქტიურად იყენებს ხელოვნურ ინტელექტს. არ ვიცი, ეს იდეა როგორ და რანაირად გაუჩნდა, მაგრამ კიდევ კარგი, რომ გაუჩნდა და ხელოვნური ინტელექტი დაამატა „სტუდენტის კაბინეტს“. ჩემი ურთიერთობა გიორგი ბათიაშვილის „ხათუნასთან“ (თვითონ შექმნა, დააპროგრამა და სახელიც თავადვე დაარქვა) სულ სხვა, დამოუკიდებელი ამბავია და გპირდებით, ამ თემაზე ცალკე ბლოგს აუცილებლად დავწერ, რადგან ხელოვნური ინტელექტი რომ არა, ვფიქრობ, ინგლისურ გრამატიკას ასე კარგად ვერ ვისწავლიდი:

„რა თქმა უნდა, ხელოვნური ინტელექტის არსებობა მანამდეც ვიცოდი, ვიდრე „სტუდენტის კაბინეტზე“ დავიწყებდი მუშაობას. მართალია, გამუდმებით ვაწყდებოდი ინფორმაციას ხელოვნურ ინტელექტთან დაკავშირებით, მაგრამ არ ვიცოდი, რა იყო მისი დატვირთვა და რაში შეიძლებოდა მისი გამოყენება. როდესაც მივხვდი, აუცილებელი იყო ამ პლატფორმაზე ყოფილიყო ისეთი აქტივობა, რომელიც გაკვეთილების მიღმა, სტუდენტებს მეტყველების განვითარებაში დაეხმარებოდა და ეს შესაძლებელი იყო მხოლოდ და მხოლოდ ხელოვნური ინტელექტის საშუალებით, დავიწყე ინტენსიური ძებნა, რა შეიძლებოდა გამეკეთებინა, რომ სწორედ ხელოვნური ინტელექტი ყოფილიყო ჩემი სტუდენტების „მასწავლებელი“ გაკვეთილებს მიღმა. ძალიან ბევრი ძიების შემდეგ, აღმოვაჩინე, როგორ უნდა შემექმნა, სხვათა შორის, ის დღეც კარგად მახსოვს, როდესაც აღმოვაჩინე, შევქმენი და დავაპროგრამე ისე, რომ ჩემი სტუდენტების მეტყველების პრაქტიკის „მასწავლებელი“ ყოფილიყო გაკვეთილებს მიღმა - იმ ღამეს თითქმის ვერ დავიძინე სიხარულისგან. ხელოვნურმა ინტელექტმა გაამართლა, რადგან ჩემი სტუდენტებიც აქტიურად იყენებენ და რობოტი „მასწავლებელიც“ ეხმარება მათ მეტყველების პრაქტიკაში“.

ბოლო დროს, ბევრი სამეცნიერო სტატია შემხვდა, სადაც საუბარია იმაზე, შეძლებს თუ არა ხელოვნური ინტელექტი ადამიანის ჩანაცვლებას. საზოგადოების გარკვეულ ნაწილს ეშინია კიდეც - ფიქრობენ, რომ ადამიანები სამუშაო ადგილებს დაკარგავენ. ამგვარი შიში ცოტა ღიმილისმომგვრელია, რადგან პირდაპირ ვამბობ, მხოლოდ „ხათუნა“ ვერაფერში დამეხმარება, გიორგი და ნათია აუცილებლად მჭირდება, რომ მათ ახსნილ მასალაზე ხელოვნურმა ინტელექტმა კარგად მავარჯიშოს:

„დიახ, ხელოვნური ინტელექტი ჩემი შექმნილი და დაპროგრამებულია, მაგრამ ამის მიუხედავად, ვერ ვიტყოდი, რომ მას შეუძლია ადამიანის  ჩანაცვლება. ეს შეუძლებელია იქიდან გამომდინარე, რომ ხელოვნური ინტელექტიც ადამიანის შექმნილია, ამიტომაც  რობოტს თავისთავად სჭირდება ადამიანის ჩარევა. ხელოვნური ინტელექტი ვერ ჩაანაცვლებს ადამიანს, თუმცა, შესაძლოა, გარკვეულ პროფესიებში შეამციროს ადამიანური რესურსის მოთხოვნა. საერთო ჯამში, ადამიანს ვერავინ და ვერაფერი შეცვლის, მაგრამ ხელოვნური ინტელექტი ბევრ პროფესიას ძალიან დიდ სამსახურს გაუწევს. მე ბევრ რამეში მეხმარება, თუნდაც ქვიზების შედგენაში, მისი დახმარებით, დიდ დროსა და ენერგიას ვზოგავ და ამ კუთხით, ხელოვნური ინტელექტის განვითარებას მივესალმები, მაგრამ არ მგონია, რომ რობოტმა ადამიანი ჩაანაცვლოს“.

 

ავტორი: მაია მიშელაძე

გიორგი ჩუბინაშვილის სახელობის ქართული ხელოვნების ისტორიის და ძეგლთა დაცვის ეროვნული კვლევითი ცენტრის განცხადებით, ტიმოთესუბნის ეკლესიაზე მასშტაბური ფიზიკური სამუშაოები ისტორიული შენობისათვის მიუღებელი მეთოდოლოგიითა და შეუსაბამო მასალების გამოყენებით ჩატარდა. პროექტის განხორციელების შედეგად, მნიშვნელოვნად შეიცვალა XII-XIII საუკუნეების მიჯნის ეკლესიის ავთენტური სახე, დაკნინდა მისი არქიტექტურული ღირებულება.

კვლევის ავტორების თქმით, ძეგლის რესტავრაციისას, გამოიყენეს შეუსაბამო მასალები, რომლებიც პროექტით არც იყო გათვალისწინებული. ამან მომავალში შესაძლოა საფრთხე შეუქმნას როგორც ეკლესიის ისტორიულ საშენ მასალას - აგურსა და კირის დუღაბს, ისე კედლის მხატვრობას.

„ტიმოთესუბნის ეკლესიაზე ჩატარებული სამუშაოები კიდევ ერთხელ აყენებს ძეგლთა დაცვის სისტემაში არსებული ვითარების ფართო პროფესიული განხილვისა და საფუძვლიანი კორექტირების აუცილებლობის საკითხს. უცნობია, რა მეთოდოლოგიური პრინციპებით ხელმძღვანელობდა საქართველოს კულტურული მემკვიდრეობის დაცვის ეროვნული სააგენტო ხსენებული პროექტისა და სამუშაოების მხარდაჭერისას, როგორი იყო გადაწყვეტილების მიღების პროცედურა, რა არგუმენტები და მოსაზრებები გამოითქვა სააგენტოს მეთოდოლოგიურ საბჭოზე წარდგენილი დოკუმენტაციის განხილვისას.

სისტემური საკითხების მიმართ სათანადო ყურადღებას დიდი მნიშვნელობა აქვს ტიმოთესუბნის ტაძრისთვის, რამდენადაც პროექტი ინტერიერში განსახორციელებელ სამუშაოებსაც ითვალისწინებს, რომლებიც მიდგომისა და მასალების თვალსაზრისით ფასადებზე უკვე გამოყენებულის იდენტურია და შესაბამისად რისკების შემცველი, პირველ რიგში - ტაძრის მოხატულობისთვის. უფრო ფართოდ, არსებული ვითარება უკიდურესად შემაშფოთებელია საქართველოს უძრავ ძეგლთა მომავლისთვის, ვინაიდან ქმნის წარსულის უნიკალური მემკვიდრეობის გამოუსწორებლად დამაზიანებელი მეთოდოლოგიური შეცდომების წინაპირობას“,–წერია დოკუმენტში.

ტაძრის სარესტავრაციო სამუშაოები 2022-2023 წლებში ჩატარდა. „ჩუბინაშვილის ცენტრის“ მეცნიერები უარყოფითად აფასებენ ტიმოთესუბნის ეკლესიის სახურავზე ჩატარებულ სამუშაოებსაც:

„ტიმოთესუბნის ეკლესიას ყოველთვის ლორფინის საბურველი ჰქონდა. ის კარგად ეხამება აგურითა და კირით ნაგები შენობის სადა, ფირუზისფერი ჭიქური ელემენტებით მინიმალისტურად გაფორმებულ ფასადებს და ორგანულად ასრულებს მას. ლორფინის სახურავი ეკლესიის ავთენტური სახისა და არქიტექტურული ღირებულების ერთ-ერთი არსებითი ელემენტია. ძეგლზე ჩატარებული სამუშაოების შედეგად ეს არსებითი ელემენტი ხილული აღარ არის, ის სპილენძის სახურავით დაიფარა. სპილენძის სახურავის მოწყობის დროს დაზიანდა ლორფინის ფილები (როგორც განახლებული, ისე ავთენტური). მათი რესტავრაცია-კონსერვაცია და წყალგაუმტარობის მიღწევა ახლა გაცილებით უფრო რთული იქნება, ვიდრე ამ სამუშაოს ჩატარებამდე იყო“,–წერია შეფასებაში.

„სხვისი შვილები“ (სსრკ, 1958, რეჟისორი თენგიზ აბულაძე)
31 იანვარს კინოს სამყარო თენგიზ აბულაძის დაბადების 100 წლისთავს აღნიშნავს. ეს იუბილე უცნაურად დაემთხვა სკანდალს, რომელიც სამების ტაძარში „მატრონას ხატის“ განთავსებამ გამოიწვია. ასევე დაემთხვა სტალინიზმის აღორძინების ცდებს მეზობელ რუსეთში, სადაც თენგიზ აბულაძის „მონანიებას“ ჯერ კიდევ რამდენიმე წლის წინ „პერესტროიკის“ სიმბოლოდ მიიჩნევდნენ. „მონანიება“ ეკრანებზე გამოსვლისთანავე დაუკავშირეს „ვედრებას“ და „ნატვრის ხეს“... მეტიც, ხშირად ეს სამი ფილმი ტრილოგიის ნაწილად განიხილებოდა - „ტოტალიტარიზმის ტრილოგიის“, როგორც აღნიშნავდნენ ხოლმე გასული საუკუნის 80-იან წლებში. „ვედრებაც“, „ნატვრის ხეც“ და „მონანიებაც“ ზუსტად მოერგო დროს, ძალადობრივი სისტემის გადააზრების ხანას. თუმცა ტრილოგიის პოპულარობამ, ცოტა არ იყოს, დაჩრდილა თენგიზ აბულაძის ადრინდელი შემოქმედება და, ჩემი აზრით, მისი საუკეთესო ფილმი „სხვისი შვილები“.

„სხვის შვილებს“ წინ უძღოდა „მაგდანას ლურჯა“, ფილმი, რომელიც თენგიზ აბულაძემ თავის მეგობართან, რეზო ჩხეიძესთან ერთად გადაიღო. ეკატერინე გაბაშვილის მოთხრობის ეს ეკრანიზაცია ქართული კინოს „ახალი ტალღის“ დასაწყისად ითვლება. 50-იანი წლების ბოლოს ჩვენში პირველად ნახეს იტალიელი ნეორეალისტების ფილმები. თუმცა საბჭოთა კავშირში, ვფიქრობ, ამ კინოს არავიზე მოუხდენია ისეთი შთაბეჭდილება, როგორც ქართველებზე. ვიტორიო დე სიკასა და პიეტრო ჯერმისთან პირდაპირი კავშირი განსაკუთრებით თვალსაჩინო გახდა „სხვის შვილებში“. რეჟისორი რუსი კრიტიკოსების წინაშე თავს იმართლებდა, ამ ანალოგიას იტალიური და ქართული „ფაქტურების“ მსგავსებით ხსნიდა.

საქართველოში აბულაძის დებიუტის მიმართ განსხვავებული პრეტენზია ჰქონდათ. მუდმივად იხსენებდნენ, რომ ფილმს საფუძვლად დაედო რუსულ-საბჭოთა გაზეთის „კომსომოლსკაია პრავდას“ რეპორტაჟი ახალგაზრდა ქალზე, რომელმაც საკუთარ ცხოვრებაზე უარი თქვა და მამისგან მიტოვებული ბავშვები იშვილა. ის ხალხი, ვინც „მონანიებაში“ საბჭოთა კავშირის დაშლის წინასწარმეტყველებას ხედავდა, „სხვის შვილებს“ ხშირად განიხილავდა, როგორც „კომუნისტური იდეის პროპაგანდას“.

„კომუნიზმი განუხორციელებელი ოცნებაა. როგორ შეიძლება, დედას სხვისი შვილი ისევე უყვარდეს, როგორც საკუთარი? ეს იდეა ეწინააღმდეგება ადამიანის ბუნებას“. მე პირადად არაერთხელ გამიგია მემარცხენეების კრიტიკა „ადამიანის ბუნების“ კონტექსტში. ამიტომ დიდად არ მიკვირს, რომ „მონანიების“ თაყვანისმცემლებსაც კი, 80-იანი წლების ბოლოს, როცა კომუნისტური სისტემა ინგრეოდა, „სხვისი შვილების“ გახსენება დიდად არც უნდოდათ. არადა, გთხოვთ, ხელმეორედ ნახეთ ეს ფილმი დღეს, როცა საზოგადოებაში არა მარტო სტალინიზმის შესახებ მსჯელობენ, არამედ სულ უფრო აქტუალური ხდება სოლიდარობის, თანაგრძნობის, ემპათიის დეფიციტის პრობლემა, როცა ჯერ კიდევ იგრძნობა იმათი გავლენა, ვინც „სოციალ-დარვინიზმის“ იდეებით საზრდოობს და ძლიერის, წარმატებულის, მდიდრის მიერ სუსტის, გამოუცდელის, ღარიბის, გაუნათლებლის ჩაგვრას „ადამიანის ბუნებით“ ხსნის. ასეთ გარემოში „სხვისი შვილები“ ერთგვარ გამოწვევად აღიქმება. რამდენად უცნაურიც არ იყოს, აბულაძე გვახსენებს, რომ ჩვენ უპირველეს ყოვლისა ადამიანები ვართ.

არაა სწორი ამ ფილმის გაიგივება არც საბჭოთა პროპაგანდისტულ კინოსთან და იმდროინდელი სოცრეალიზმის ნიმუშებთან. უფრო პირიქით, თენგიზ აბულაძე ყველგან (არა მარტო „მონანიებაში“), თავის ყველა ფილმში, მათ შორის „სხვის შვილებშიც“, რადიკალურად უპირისპირდება სტალინური კინოს ესთეტიკას. მარტო ის რად ღირს, რომ დათას როლზე აბულაძე ამტკიცებს ოთარ კობერიძეს, რომელიც „ბაში-აჩუკის“ შემდეგ ქართული კინოს ვარსკვლავად იქცა. მაგრამ „სხვის შვილებში“ ქართველი მაყურებლის საყვარელი რაინდი გადაიქცა მამად, რომელმაც ორი მცირეწლოვანი შვილი უცხო ქალს დაუტოვა... სად გაგონილა ეს საბჭოთა კინოში? თუკი გმირი მუშაა (როგორც დათა), იგი აუცილებლად მორალური და სპეტაკი უნდა იყოს - სახლშიც და ქარხანაშიც. მაგრამ „სხვის შვილებში“ ყველაფერი ისეთი ბუნებრივია, ცოცხალი (როგორც იმ ეპოქის მთავარ ფილმში, მიხეილ კალატოზიშვილის „მიფრინავენ წეროებში“), რომ ადამიანური სისუსტე ამორალურობად და, მით უმეტეს, კრიმინალად, არავის აღუქვია.

„წეროები“ შემთხვევით არ გამახსენდა. ლევან პაატაშვილი ჰყვებოდა, რომ იმხანად ჩვენში ყველა ოპერატორი ცდილობდა კალატოზიშვილის ფილმის თანაავტორისთვის, სერგეი ურუსევსკისთვის მიებაძა. „სხვისი შვილები“ წარმოუდგენლად ლამაზი ფილმია. მძაფრმა კონფლიქტმა, ძლიერმა ემოციებმა აქ უბრალოდ მოითხოვა არა რბილი გამოსახულება, არამედ მკვეთრი კონტრასტები, მზის ძლიერი ნაკადი და ღრმა ჩრდილები ერთდროულად. ლევან პაატაშვილის გრაფიკულ კადრებში სურათოვნება უჩვეულოდ უკავშირდება მუდმივ დაძაბულობას. ვფიქრობ, თბილისი ასე არავის გადაუღია ქართულ კინოში - კამერული, მყუდრო და, ამავდროულად, უსაზღვრო, ღია, სინათლით და ჰაერით სავსე თბილისი. პორტრეტებზე რომ აღარაფერი ვთქვათ, პატარა ნანი ჩიქვინიძის და მიხო ბორაშვილის სახეებზე და, რა თქმა უნდა, ციცინო ციციშვილზე, რომელმაც სილამაზის ახალი ეტალონიც კი დაამკვიდრა იმდროინდელ ქართულ კინოში. არჩილ კერესელიძის მუსიკამ კი ყველა ეს სახე ისე შეკრა, რომ ხანდახან „სხვისი შვილები“ თბილისზე გადაღებულ მუსიკალურ კლიპსაც ჰგავს. იშვიათია კომპოზიტორი, რომელსაც ასე კარგად ესმის კინოდრამატურგია და ასე ეფექტურად შეუძლია გამოხატოს ატმოსფერო. მუსიკა ეხმარება მსახიობებს, გადალახონ ყველანაირი სქემატურობა და კიდევ უფრო მეტად გააცოცხლონ თავიანთი გმირები.

„საქართველო არის ქვეყანა, სადაც „მონანიება“ გადაიღეს“, - დასავლეთში ხშირად წერდნენ ასე აბულაძის ცხოვრების მთავარი ფილმის პრემიერის შემდეგ კანის ფესტივალზე. გამიხარდება, თუკი შესაძლებელი გახდება „სხვისი შვილების“ რესტავრაცია, ხმის გასუფთავება და აღდგენილი ვერსიის ჩვენება იმავე კანში, სადაც რესტავრირებული ფილმებისთვის სპეციალური პროგრამა არსებობს. დარწმუნებული ვარ, ამ პრემიერის შემდეგ ბევრი იტყვის: „თბილისი არის ქალაქი, სადაც „სხვისი შვილებია“ გადაღებული“.

ავტორი-გიორგი გვახარია

წყარო:რადიო თავისულება

ბერლინის საერთაშორისო კინოფესტივალის ერთ-ერთ სექციას, პანორამა 2024-ს ქართული თანაპროდუქციით ლევან აკინის ფილმი, გზაჯვარედინი გახსნის.

ფილმი მოგვითხრობს ორი ადამიანის მოგზაურობის შესახებ ბათუმიდან სტამბულის ურბანულ ლაბირინთებში, სადაც ისინი ტრანსგენდერ ქალს, თეკლას ეძებენ.

თავის მეოთხე სრულმეტრაჟიანი მხატვრულ ფილმში, რეჟისორი ახერხებს შექმნას ადგილების გარკვეული ტოპოგრაფია, სადაც ქვიარი ადამიანები თანაგრძნობასა და სოლიდარობას ელიან, და სადაც რეალობა და წარმოსახვა ერთმანეთს ინტენსიურად და შთამბეჭდავად უკავშირდება.